Jak wrócić do formy do dłuższej przerwie?

Jak wrócić do formy do dłuższej przerwie?

Każda osoba starająca się żyć aktywnie fizycznie, od czasu do czasu z różnych przyczyn musi raz na jakiś czas odpuścić sobie treningi. Czasem zdarza się to z przyczyn wyższych jak zamknięcie siłowni, kontuzja, czy drastyczna zmiana trybu życia. Organizm już po kilku tygodniach bez treningu odzwyczaja się od aktywności fizycznej i zaczyna dostosowywać się do nowego trybu życia. W końcu nikomu nie są potrzebne potężne mięśnie nóg wypracowane przysiadami na siłowni, kiedy gra jak na przykład w kasynie online korzystając z Betchan free spins lub siedzi przed telewizorem i ogląda kolejny ulubiony serial. Zaczyna pojawiać się katabolizm (proces redukcji objętości mięśni) i im dłuższa przerwa, tym trudniej jest przekonać się do powrotu. Chyba każdy zna popularne „Zacznę od poniedziałku”. Okazuje się, że powrót do formy to bardzo złożony proces, który nie opiera się wyłącznie na przygotowaniu fizycznym. Warto zwrócić także uwagę na odpowiednią dietę i nastawienie psychiczne, które bardzo często bywają pomijane, pomimo tego, że najczęściej odgrywają ważniejszą rolę niż samo ćwiczenie.

Przygotowanie organizmu do większego wysiłku

Oczywiste jest, że powrót do treningów wymaga czasu. Nie można od razu wejść na ten sam pułap, który był standardem przed przerwą. Na szczęście organizm ludzki jest tak skonstruowany, że raz wypracowane rezultaty nigdy do końca nie przepadają. Jeśli ktoś kiedyś wypracował konkretne wyniki, to może liczyć na to, że dojście do poziomu sprzed przerwy będzie o wiele łatwiejsze. Wystarczy uzbroić się w cierpliwość i nawet po miesiącu można osiągać takie wyniki, jak miało się pół roku wcześniej. Zjawisko to nazywa się pamięcią mięśniową i jest niezwykle przydatne podczas powrotu do formy. Dlatego nie ma się co śpieszyć. Należy rozpoczynać z obniżonym pułapem nawet o 50% i z tygodnia na tydzień można zwiększać objętość treningu zgodnie z zaobserwowanymi rezultatami.

Oczywiście im młodszy organizm, tym powrót będzie łatwiejszy. Bywa, że wrócenie jest niezwykle szybkie i już przy drugim treningu wszystko wydaje się zbyt łatwe. To idealny moment, żeby podnieść poprzeczkę. Jeśli jednak ktoś obserwuje u siebie niepożądane objawy – ból, zmęczenie i brak sił, to powinien podejść do zwiększania osiągów z większym dystansem. W przeciwnym wypadku można dorobić się kontuzji, która wykluczy z treningów na o wiele dłuższy czas.

Dieta to podstawa każdego treningu

Fizyczne ćwiczenie organizmu to jedno, ale bez odpowiedniego odżywiania, nie będzie powrotu do formy. Przerwa od treningów ma to do siebie, że podczas jej trwania najczęściej odchodzi się także od wyrobionych nawyków dobrego żywienia. Organizm nie jest odpowiednio odżywiony, a procent tkanki tłuszczowej znacznie wyższy niż przed przerwą. Dlatego warto skupić się także na odżywianiu. Każdy, kto kiedykolwiek przynajmniej próbował osiągnąć swoją idealną sylwetkę, wie, że sam trening to niewielka walka ze słabościami, w porównaniu z batalią, jaka rozgrywa się w głowie osoby na diecie. Podejmując decyzję o powrocie do formy, warto przynajmniej częściowo odciąć się od takich produktów jak:

  • słodycze,
  • napoje kolorowe,
  • przekąski (chipsy, chrupki itp.),
  • alkohol (zwłaszcza piwo i wódki smakowe).

Nikt nie każe od razu rzucać tego wszystkiego. Taka postawa wygląda ogromnego samozaparcia i w większości przypadków udaje się utrzymać swoją postawę tylko przez kilka tygodni. Dlatego lepszym pomysłem będzie obchodzenie od złych nawyków stopniowo. Zamiana kolorowych napojów na zdrowsze soki, a kilka paczek chipsów w tygodniu na jedną. Kiedy zaczną pojawiać się pierwsze efekty w postaci poprawy sylwetki, wzrośnie determinacja i całkowite odejście od złego jedzenia stanie się bardzo proste.

Jak nastroić się do treningów?

Mocna psychika to coś, bez czego nie uda się żadna metamorfoza i powrót do formy. Sama chęć osiągnięcia lepszego wyglądu i samopoczucia może nie wystarczyć. Szczególnie trudny będzie początek, kiedy jest się relatywnie słabym fizycznie i psychicznie, przez co łatwo jest się poddać. Dlatego warto zadbać o odpowiednią motywację. Chodzenie i powtarzanie wszystkim dookoła, że wraca się do treningów, może przynieść odwrotny skutek, ponieważ presja osiągnięcia konkretnych wyników może być demotywująca.

Najlepszym sposobem na zmotywowanie się do treningu będzie znalezienie w otoczeniu partnera treningowego. Kiedy jedna osoba ma dołek, druga popycha go do działania i wymusza przesuwanie granic możliwości. Warto także zajrzeć do sieci i poczytać o najlepszych sposobach na ćwiczenia. Każdy rodzaj treningu jest dostępny w różnych wersjach. Warto regularnie zmieniać formę ćwiczeń, a znużenie z pewnością pojawi się o wiele później lub w ogóle. Każdego dopadają kryzysy – bez względu na to, czy mowa o profesjonaliście, czy totalnym amatorze. Najważniejsze będzie odpowiednie poradzenie sobie ze znużeniem. Czasem warto odpuścić jeden trening lub zrobić go z obniżoną objętością, ale trzymać się harmonogramu, niż przeciążyć się tak bardzo, aż odejdzie cała ochota do ćwiczeń.

CATEGORIES

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )