Jak dbać o rowerowe opony. Kilka pożytecznych rad.

Jak dbać o rowerowe opony. Kilka pożytecznych rad.

Rowerzysta zużywa do pięciu razy mniej energii na przejechany kilometr niż pieszy. Ale ta wydajność może gwałtownie spaść, jeśli opony nie są wystarczająco napompowane. Niedopompowane opony zmuszają rowerzystów do większego wysiłku. Wielu ludzi nie zdaje sobie z tego sprawy i myśli, że są nie w formie! Dotyczy to również tych, którzy jeżdżą na rowerze ze wspomaganiem elektrycznym: jeśli zabraknie powietrza na kołach, mięśnie i silnik muszą dostarczać więcej energii. Więc potrzeba więcej energii elektrycznej, aby ruszyć do przodu…

Trzy popularne typy zaworów

Jeśli nie używasz swojego roweru od kilku miesięcy, czasami opony mogą być tak płaskie, że wydaje Ci się, że są płaskie, zwłaszcza jeśli nie możesz ich ponownie napompować. To normalne, że opony stopniowo tracą powietrze. A trudność w nadmuchiwaniu może być spowodowana problemem z zaworem, który jest łatwy do naprawienia. Istnieją trzy główne typy zaworów, a dla każdego z nich istnieje sztuczka, którą należy zastosować przed podłączeniem pompy, aby ją odblokować lub naprawić.

Dobra pompa z manometrem

Do pompowania można oczywiście użyć małej pompki otrzymanej z nowym rowerem, ale to naprawdę nie jest idealne. Ma to na celu pomoc w przebiciu podczas jazdy, a nie zapewnienie wydajności roweru. Jeśli jeździsz na rowerze regularnie, nie pożałujesz zakupu solidnej i łatwej w obsłudze pompy, na przykład modelu, który można zaklinować do podłoża stopami (patrz zdjęcie u góry). Upewnij się, że dysza może być dostosowana do trzech najbardziej popularnych typów zaworów. I w końcu wybierzemy go wyposażonego w manometr, czyli pokrętło wskazujące ciśnienie powietrza. Ciśnienie to jest zazwyczaj podawane w dwóch jednostkach: bar i PSI (funty na cal kwadratowy).
– 1 bar to około 14,5 PSI
– 100 PSI to około 7 barów.

Napompować do odpowiedniego ciśnienia

Im bardziej opona jest napompowana, tym bardziej okrągłe jest koło pod obciążeniem rowerzysty i tym mniejszy jest kontakt z nawierzchnią: rower dobrze się toczy, a guma lekko ociera o drogę, co zwiększa efektywność pedałowania. Ale gdy opona jest nadmiernie napompowana, staje się tak twarda, że odbija się od nierówności podłoża, zamiast je pochłaniać. Wpływa to nie tylko na komfort – jest odczuwalny w całym organizmie – ale także marnuje energię zawodnika i ostatecznie prowadzi do zmniejszenia jego wydajności. Ponadto, rower staje się trudny do kontrolowania i słabiej hamuje, szczególnie na mokrych drogach.

poradnik o rowerach ze wspomaganiem elektrycznym

Odpowiednia presja jest więc kompromisem pomiędzy osiągami a komfortem. Zależy to od typu opony i wagi zawodnika. Im węższa i cieńsza jest opona (mniej powietrza wewnątrz), tym wyższe jest jej optymalne ciśnienie. Im cięższa ważysz, tym więcej powietrza potrzebujesz do napompowania opony.

Rowerzysta górski napompowuje opony tylko nieznacznie (2,5 do 3 barów), ponieważ muszą one amortyzować przeszkody, utrzymywać przyczepność na torze i dobrze hamować. Kolarz wyścigowy napełnia je trzykrotnym ciśnieniem (7-9 barów), ponieważ muszą one przede wszystkim zmaksymalizować jego wysiłek. Dla rowerzysty miejskiego, który przeważnie jeździ na asfalcie, ciśnienie, jakie należy zastosować, wynosi na ogół od 3,5 do 6 barów, w zależności od rodzaju opon i masy.

Oznaczenia na bocznej powierzchni opony

Minimalne i maksymalne ciśnienia podane przez producenta są podane na ścianie bocznej opony w barach, PSI lub w obu jednostkach (napompowane). Im ciężej ważysz, tym bardziej powinieneś napompować opony do wskazanej wartości maksymalnej. Należy jednak uważać, aby opona nie rozerwała się pod zbyt dużym ciśnieniem! Podczas pompowania należy zwracać uwagę na manometr i na gumę opony, aby nie pękła: przy zużyciu, atakach słońca i zanieczyszczeń (tlenki azotu i ozon), ma ona tendencję do mniejszego oporu.
Po napompowaniu, jeśli odczuwasz nieprzyjemnie nierówność drogi, zawsze możesz usunąć trochę powietrza, aby odzyskać swój komfort. I zrobisz to samo, zanim pójdziesz na spacer po wiejskich drogach.

Jeśli musisz zmienić oponę, porównaj ciśnienie, jakie mogą wytrzymać różne modele i wybierz te, które przy tym samym rozmiarze mogą wytrzymać najwięcej barów lub PSI, zwłaszcza jeśli Twój rower musi przewozić więcej niż 70 kg. Jest to szczególnie wskazane w przypadku opony na tylne koło roweru miejskiego, która zabiera prawie dwie trzecie ładunku.

Regularne pompowanie opon

Nawet opony w dobrym stanie tracą powietrze, a to może być nawet 0,5 bara na tydzień. Aby Twój wysiłek był opłacalny i dawał przyjemność z jazdy, będziesz korzystał z ich regularnego uzupełniania, przynajmniej co dwa tygodnie. Przy dobrej pompce manewr jest bardzo szybki.

CATEGORIES

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus (0 )